DOLAR
32,4177
EURO
34,4901
ALTIN
2.484,39
BIST
9.679,80
Adana Adıyaman Afyon Ağrı Aksaray Amasya Ankara Antalya Ardahan Artvin Aydın Balıkesir Bartın Batman Bayburt Bilecik Bingöl Bitlis Bolu Burdur Bursa Çanakkale Çankırı Çorum Denizli Diyarbakır Düzce Edirne Elazığ Erzincan Erzurum Eskişehir Gaziantep Giresun Gümüşhane Hakkari Hatay Iğdır Isparta İstanbul İzmir K.Maraş Karabük Karaman Kars Kastamonu Kayseri Kırıkkale Kırklareli Kırşehir Kilis Kocaeli Konya Kütahya Malatya Manisa Mardin Mersin Muğla Muş Nevşehir Niğde Ordu Osmaniye Rize Sakarya Samsun Siirt Sinop Sivas Şanlıurfa Şırnak Tekirdağ Tokat Trabzon Tunceli Uşak Van Yalova Yozgat Zonguldak
İstanbul
Parçalı Bulutlu
26°C
İstanbul
26°C
Parçalı Bulutlu
Salı Az Bulutlu
22°C
Çarşamba Az Bulutlu
21°C
Perşembe Az Bulutlu
19°C
Cuma Hafif Yağmurlu
16°C

Kutsal metin yorumlarında temel arayış kitabı: Kutsalın Temeli

Kutsalın Yorumu isimli kitabıyla kutsal metinlere derinlemesine nüfuz ederek onları nitelikli, derinlikli ve çok istikametli formda okumaya yönelen İzzet Erş, Kutsalın Temeli ile kutsal metinler üzerinden kutsallık olgusuna bir niyet temeli arayışına girişiyor.

Kutsal metin yorumlarında temel arayış kitabı: Kutsalın Temeli
20.03.2023 13:22
0
A+
A-

Kutsal, dokunulamazdır. Eksik olmadığından bütünlenemez; yarım olmadığından tamamlanamaz. Öbür yandan bizim kutsala her yönelişimiz, ona katılma teşebbüsüdür. Halbuki kutsala katılmak, ona dokunmak kutsalın varlığıyla çelişir. Çünkü kutsala dokunmak onu kendimiz için kılmaktır. Ona katılmak yerine, onu kendimiz için kılmak… Bu nedenle şuur için kutsala dokunmak, lakin kutsalı yorumlamak olabilir.

Bu dokunma yahut ona katılma gayreti elbet bilince ilişkin bir maceradır ve temeli yeniden niyette aranmalıdır. Öyleyse kutsalı anlamaya yönelirken niyet kendine neyi temel alır?

Neyi alırsa alsın bu niyetin kendi içeriğini kutsamasından ibaret olur. Bir inancı, bir peygamberi yahut bir metni, bir totemi yahut tabuyu, hatta Tanrıyı dahi kutsal kılan fikrimizdir.

Zira fikrin içeriği olan İlah, düşünenin yaratıcısı olan mutlak İlah değildir. Niyetin İlahı bir unsur, imgelem, tahayyül iken, insanı var eden İlah gerçektir, zira insan gerçektir.

Öyleyse samimi ruhların kendilerini içinde bulduğu ve öbür tüm arayışların nedeni olan bu tek gerçek arayış; kendini kendi olarak bulma isteği nerede temellenmelidir?

Sayfa: 328

Kutsallık olgusu

Kutsala katılma eforu elbet bilince ilişkin bir maceradır ve temeli yeniden niyette aranmalıdır. Öyleyse kutsalı anlamaya yönelirken niyet kendine neyi temel alırsa alsın bu niyetin kendi içeriğini kutsaması olur. Bir inancı, bir totemi, bir metni, hatta Tanrı’yı kutsal kılan fikrimizdir.

Zira fikrin içeriği olan İlah, düşünenin yaratıcısı olan mutlak İlah değildir. Niyetin Tanrı’sı bir unsur, insanı var eden Tanrı ise gerçektir, zira insan gerçektir.

Öyleyse insanın kendini içinde bulduğu ve öteki tüm arayışların nedeni olan bu tek gerçek arayış; kendini kendi olarak bulma isteği nerede temellenmelidir?

Kutsalın temeli, bu manada kutsal metinler üzerinden kutsallık olgusuna bir fikir temeli arayışıdır.

ETİKETLER: , , , ,
Yorumlar

Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu yukarıdaki form aracılığıyla siz yapabilirsiniz.