Togg bu yıl teslim edeceği “14 bin 23 adet” T10X ile Türkiye’de son 9 yılda satılan elektrikli araç sayısını geride bırakacak. Muhtemelen birçok kişinin birinci elektrikli aracı da Togg T10X olacak. Lakin elektrikli araç sahibi olmanın akaryakıtlı bir araca nazaran birçok farklı istikameti bulunuyor. İşte elektrikli araç kullanmaya hazırlanan bireyler için kimi tavsiyeler.
TOGG geçtiğimiz hafta birinci modeli T10X’in geriden itişli versiyonunu ön siparişe açtı. İki farklı donanım ve batarya seçeneğiyle satışa sunulan ve bu sene sadece 12 bin adedi ferdî kullanıcılara teslim edilecek olan T10X için kısa müddette 30 bin adede yakın ön sipariş toplandı. 28 Mart’ta gerçekleşecek çekilişle bu yıl Togg alabilecek 12 bin kişi belirlenmiş olacak. Böylelikle Togg son 9 yılda satılan 12 bin 303 adet elektrikli araba sayısını bir yılda yakalayacak hatta yılın son çeyreğinde dört çeker versiyonunun satışlarının başlamasıyla geride bıracak. Muhtemelen birçok kullanıcı birinci defa bu yıl Togg’la bir elektrikli araç sahibi olacak. Bu noktada hem Togg almak isteyen hem de ön sipariş veren kullanıcıların başında birçok soru işareti oluşmaya başladı bile. Zira, elektrikli araba kullanmak birçok açıdan içten yanmalı motora sahip bir araba kullanmaktan ayrışıyor. İşte birinci kere Togg’la elektrikli araç kullanıcaklara kimi tavsiyeler:
EĞİTİM ŞART
BİR elektrikli araba kullanıcısının tıpkı bir akıllı telefon kullanır üzere şarj ömrünü hesaplaması ve nerede yine şarj edeceğini planlaması gerekiyor. Bu noktada Türkiye Elektrikli ve Hibrid Araçlar Derneği (TEHAD) Lideri Berkan Bayram’ın değerli bir önerisi var: “Teslimattan evvel bir hafta boyunca günde 2 saat süren eğitimler verilmeli. Bir uzman eşliğinde çıkılacak eğitim sürüşleri ile kullanıcılar bilgilendirilmeli. Böylelikle hem sürüş dinamikleri anlatılır hem de batarya ve şarj etme tecrübesi anlatılır.” Bence kıymetli bir mevzu, bu yapılamasa bile hazırlanacak eğitim görüntüleriyle sonrasında oluşacak birçok sorunun önüne geçilebilir.
HANGİ VERSİYON ALINMALI?
TOGG birinci etapta geriden itişli T10X’i satışa çıkardı. Bu versiyonda iki farklı batarya seçeneği bulunuyor. Birisi 314 km başkası ise 523 km. Fiyatları da tıpkı Avrupalı rakipleri üzere menzil seçeneğine nazaran değişiyor. Bu durumda kullanıcının gereksinimleri satın alınacak versiyonu belirliyor. Şayet T10X’i daha çok kent içerisinde kullanacaksanız 314 km’lik versiyon sizin için kâfi olacaktır. Şehirlerarası yolları sık sık yapan biriyseniz de 523 km menzile sahip versiyonu satın almanız daha sağlıklı olacaktır.
EVE/İŞYERİNE ŞARJ KUTUSU KURUN
BİR elektrikli arabası şarj etmenin en ucuz yolu konuta yahut işyerine bir elektrikli araç şarj kutusu (Wallbox) kurmak. Örneğin, Togg’un uygulamasında paylaşılan datalara nazaran, T10X’i bir yıl boyunca yalnızca konuttan şarj ederseniz ödeyeceğiniz meblağ yalnızca 6 bin 630 TL. Bir yıl yalnızca özel işletmelere ilişkin şarj istasyonlarından şarj ettiğinizde ise 25 bin TL fiyat ödeyeceksiniz. Tekrar T10X almadan evvel bulunduğunuz vilayet ve etrafında ne kadar şarj istasyonu bulunuyor denetim etmenizde yarar var. Bu ortada bir elektrikli araba kullanıcısı olmak üzereyseniz şu cümleyi aklınızdan çıkarmayın: “Park yeri arama, şarj yeri orta.”
ARIZA VE SERVİS İŞİ NE OLACAK?
ÖNCELİKLE elektrikli araçların içten yanmalı araçlara nazaran daha az servise uğradığını hatırlatalım. Zira, elektrikli araçlarda çok daha az kesim bulunuyor ve birçok yazılım problemi/güncelleme akıllı telefon üzere uzaktan temas ile çözülebiliyor. Bu noktada TOGG hem 7 bölgede 20 servis noktası kuruyor hem de Bosch Car Service’le işbirliği yapıyor. Öte yandan, servisler tam manasıyla açılmadan bir problemle karşılaşılırsa 7/24 hizmet veren “ToggCare” üzerinden yardım alınabilecek. Gerekirse taşınabilir servis araçlarıyla soruna müdahale edilecek.